|
|
|
|
|
|
ARTIKEL 1 - DEFINITIES
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
Consument: natuurlijk persoon of vereniging van eigenaren, die niet
handelt in de
uitoefening van beroep of bedrijf.
Ondernemer: natuurlijk of rechtspersoon, die bedrijfsmatig
offertes uitbrengt en die glas-, schilders-, behangers- en/of
afwerkingwerkzaamheden
uitvoert en daartoe te verwerken producten levert.
Werk: het totaal van de tussen de consument en de ondernemer overeengekomen
werkzaamheden en daarbij door de ondernemer geleverde materialen.
^
|
ARTIKEL 2 - WERKINGSSFEER
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten tussen
ondernemer en consument.
^
|
ARTIKEL 3 - AANBOD
1. Het aanbod voor werk wordt schriftelijk of elektronisch gedaan, tenzij
spoedeisende omstandigheden dit onmogelijk maken.
2. Het aanbod wordt voorzien van een dagtekening en is onherroepelijk
gedurende 30 dagen na ontvangst.
3. Het aanbod omvat een omschrijving van de te verrichten werkzaamheden
en de te leveren materialen die voldoende gedetailleerd is om een goede
beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken.
4. Het aanbod vermeldt zo precies mogelijk het tijdstip of tijdvak waarop
met het werk kan worden begonnen en bevat een aanduiding van de duur van
het werk en een vaste dan wel vermoedelijke datum van oplevering.
5. Het aanbod geeft inzicht in de prijs van de materialen en in de prijsvormingmethode
die voor de uit te voeren werkzaamheden zal worden gehanteerd: aanneemsom
of regie.
a) Bij de prijsvormingmethode aanneemsom komen partijen een vast bedrag
overeen waarvoor de werkzaamheden zullen worden verricht;
b) Bij de prijsvormingmethode regie doet de ondernemer een nauwkeurige
opgave van de prijsfactoren (o.a. uurtarief en eenheidsprijzen van de
benodigde materialen).
De ondernemer kan op verzoek van de consument een indicatie geven van
de te verwachten uitvoeringskosten door het noemen van een richtprijs.
6. Het aanbod vermeldt de betalingswijze.
7. Het aanbod gaat vergezeld van een exemplaar van deze algemene voorwaarden.
|
ARTIKEL 4 - TOTSTANDKOMING VAN DE OVEREENKOMST
De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod door de
consument, bij voorkeur schriftelijk of elektronisch.
^
|
ARTIKEL 5 - VERPLICHTINGEN VAN DE ONDERNEMER
1. De ondernemer zal het werk goed, deugdelijk en naar de bepalingen van
de overeenkomst uitvoeren. De werkzaamheden worden verricht binnen de
normale werktijden, tenzij anders overeengekomen.
2. De ondernemer neemt bij de uitvoering van het werk de daarop van toepassing
zijnde voorschriften in acht zoals deze van kracht zijn of zullen zijn
ten tijde van de uitvoering van het werk.
3. De ondernemer is verplicht de consument te wijzen op:
- onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden, waaronder het werken op
een ondeugdelijke ondergrond
- onjuistheden in de door de consument verlangde constructies en werkwijzen;
- gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
- gebreken in of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen die door
de consument ter beschikking zijn gesteld;
een en ander voor zover de ondernemer deze gebreken of onjuistheden kende
of redelijkerwijze behoorde te kennen.
4. De ondernemer is aansprakelijk voor de schade, tenzij deze hem niet
is toe te rekenen.
5. De ondernemer draagt er zorg voor dat het werk wordt verricht door
ter zake deskundige personen.
6. De ondernemer vrijwaart de consument tegen aanspraken van derden tot
vergoeding van schade, voor zover deze door de uitvoering van het werk
is
toegebracht en te verwijten is aan nalatigheid, onvoorzichtigheid of verkeerde
handelingen van de ondernemer zelf dan wel zijn ondergeschikten of andere
door hem bij de uitvoering van het werk ingeschakelde hulppersonen.
^
|
ARTIKEL 6 - VERPLICHTINGEN VAN DE CONSUMENT
1. De consument stelt de ondernemer in de gelegenheid het werk te verrichten.
2. De consument zorgt er voor dat de ondernemer tijdig kan beschikken
over de voor het werk benodigde goedkeuringen (zoals vergunningen e.d.)
en de voor het werk te verschaffen gegevens.
3. De consument verschaft de hem ter beschikking staande aansluitingsmogelijkheden
ten behoeve van de voor het werk benodigde energie en water. De
kosten van elektriciteit, gas en water komen voor zijn rekening.
4. De consument dient er voor te zorgen dat door derden uit te voeren
werkzaamheden en/of leveringen die niet tot het werk van de ondernemer
behoren zodanig en zo tijdig worden verricht dat de uitvoering van het
werk daarvan geen vertraging ondervindt. Indien niettemin vertraging ontstaat
dient de consument de ondernemer daarvan tijdig in kennis te stellen.
5. Indien de aanvang of de voortgang van het werk wordt vertraagd door
omstandigheden, als bedoeld in het voorgaande lid, dient de consument
de daarmee verband houdende schade en kosten aan de ondernemer te vergoeden
indien deze omstandigheden hem kunnen worden toegerekend.
6. De consument draagt het risico voor schade veroorzaakt door:
- onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden;
- onjuistheden in de door de consument verlangde constructies en werkwijzen;
- gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
- gebreken in materialen of hulpmiddelen die door de consument ter beschikking
zijn gesteld.
Dit doet niet af aan de plicht van de ondernemer om de consument te waarschuwen
op grond van artikel 5 lid 3.
^
|
ARTIKEL 7 - MEER- EN MINDERWERK
1. Bij de prijsvormingsmethode aanneemsom in de zin van artikel 3 lid
5 kan de consument nadat de overeenkomst is gesloten, in overeenstemming
met de prijsvormingsmethode zonder dat een aparte overeenkomst wordt gesloten
meer- of minderwerk opdragen, mits het saldo van de daaruit voortvloeiende
verrekeningen niet meer bedraagt dan 10% van de prijs van het werk.
2. Meer- of minderwerk voor een totaal bedrag hoger dan 10% van de prijs
van het werk wordt behoudens in spoedeisende omstandigheden vooraf schriftelijk
of elektronisch overeengekomen.
^
|
ARTIKEL 8 - OVERMACHT
1. Wordt de uitvoering van het werk voor één der partijen
tijdelijk onmogelijk, dan is de wederpartij voor die periode van zijn
verplichtingen ontheven.
2. Wordt de uitvoering van het werk voor één der partijen
blijvend onmogelijk door een oorzaak die hem niet kan worden toegerekend,
dan is de wederpartij gerechtigd de uitvoering van het werk te (doen)
beëindigen tegen vergoeding aan de andere partij van de in redelijkheid
gemaakte kosten.
^
|
ARTIKEL 9 - OPLEVERING
1. Bij overschrijding van de opleveringsdatum dan wel het afgesproken
tijdstip of tijdvak is de ondernemer verplicht de hierdoor geleden aantoonbare
schade te vergoeden, tenzij de overschrijding hem niet kan worden toegerekend.
2. Het werk is opgeleverd wanneer de ondernemer aan de consument heeft
meegedeeld dat het werk voltooid is en deze het werk heeft aanvaard.
3. Het werk wordt als opgeleverd beschouwd:
- wanneer uiterlijk 14 werkdagen zijn verstreken nadat de consument van
de ondernemer bij aangetekende brief de mededeling heeft ontvangen dat
het werk voltooid is en deze heeft nagelaten het werk binnen die termijn
te aanvaarden;
- wanneer de consument het object waaraan het werk is verricht weer in
gebruik neemt, met dien verstande, dat door in gebruikneming van een gedeelte
van het werk, dat gedeelte als opgeleverd wordt beschouwd, tenzij aan
in gebruikneming verbonden gevolg (oplevering) niet gerechtvaardigd is.
^
|
ARTIKEL 10 - BETALING IN TERMIJNEN
1. Partijen kunnen overeenkomen dat betaling in termijnen geschiedt in
evenredigheid met de voortgang van het werk. Betaling dient in dat geval
plaats te vinden uiterlijk twee weken na ontvangst van de rekening.
2. Indien betaling in termijnen is overeengekomen en de ondernemer zijn
verplichting terzake van de voortzetting van het werk niet nakomt, heeft
de consument de bevoegdheid de verdere betaling van termijnen op te schorten.
^
|
ARTIKEL 11 - DE EINDAFREKENING
1. Binnen een redelijke termijn na de oplevering dient de ondernemer bij
de
consument de eindafrekening in.
2. De eindafrekening geeft een duidelijke omschrijving van de werkzaamheden,
uitgesplitst naar de oorspronkelijke opdracht, en van het eventueel opgedragen
meer- en/of minderwerk.
3. In de eindafrekening wordt een specificatie gegeven van de gebruikte
materialen en de kosten daarvan, van de gewerkte uren en de uurtarieven
en van de overige kosten. Indien van toepassing wordt verder een specificatie
van meer- en/of minderwerk opgenomen.
4. De in het vorige lid genoemde specificatie vindt niet plaats voor zover
het werk is uitgevoerd voor een aanneemsom, behoudens opgedragen meer
en/of minderwerk.
5. Indien de ondernemer bij de prijsvormingsmethode regie een richtprijs
afgeeft, mag deze richtprijs met niet meer dan 10% worden overschreden,
behoudens meerwerk met inachtneming van het bepaalde in artikel 7. De
reden van een eventuele overschrijding van de richtprijs dient uit de
specificatie
duidelijk te blijken.
6. Betaling van de eindafrekening vindt plaats binnen drie weken na ontvangst
van de rekening.
^
|
ARTIKEL 12 - NIET-NAKOMING VAN BETALINGSVERPLICHTING
1. Indien de consument niet tijdig betaalt wordt hij wettelijk geacht
zonder nadere ingebrekestelling in verzuim te zijn. Is de niet tijdige
betaling toegepast vanwege een vermeende klacht of gebrek aan de uitgevoerde
werkzaamheden bij oplevering, is de consument slechts gerechtigd het bedrag
in te houden betrekking hebbend op het betwiste gedeelte. De consument
volgt vervolgens de geschillenregeling volgens artikel 14.
2. Over de betaling die niet tijdig is verricht, kan de ondernemer rente
in rekening brengen vanaf het verstrijken van de betalingstermijn als
bedoeld in artikel 10 lid 1 en artikel 11 lid 6 tot de dag van ontvangst
van het verschuldigde. Deze rente is gelijk aan de wettelijke rente als
gevolg van artikel 6:119 van het Burgerlijk Wetboek.
3. De ondernemer is na verloop van de in lid 1 bedoelde termijn van twee
weken bevoegd zonder nadere ingebrekestelling tot invordering over te
gaan van het aan hem verschuldigde bedrag. Indien de ondernemer hiertoe
overgaat, zijn de daaraan verbonden buitengerechtelijke kosten naar redelijkheid
voor rekening van de consument.
4. Indien de consument met de betaling van een termijn als bedoeld in
artikel 10 in gebreke blijft, is de ondernemer gerechtigd het werk stil
te leggen, mits hij de consument schriftelijk of elektronisch heeft gesommeerd
tot betaling over te gaan. Het in de vorige zin bepaalde laat het recht
van de ondernemer op vergoeding van kosten, schade en rente onverlet.
5. De ondernemer blijft eigenaar van nog niet verwerkte materialen, totdat
de consument aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
^
|
ARTIKEL 13 - GARANTIE
1. De ondernemer garandeert dat eventuele gebreken in het werk na oplevering
gedurende de hierna te noemen perioden kosteloos zullen worden verholpen,
tenzij hij aantoont dat het gebrek geen verband houdt met het werk. Het
voorgaande laat onverlet dat de ondernemer ook na de genoemde perioden
voor eventuele gebreken in het werk aansprakelijk kan blijven op grond
van de wet.
2. Garantie buitenschilderen
De ondernemer garandeert dat het uitgevoerde buitenschilderwerk:
a. voldoende bescherming zal bieden tegen aantasting door weersinvloeden;
b. voldoende bescherming zal bieden doordat het toegepaste verfsysteem
aan de ondergrond gehecht zal blijven en niet op een voor de ondergrond
schadelijke wijze zal verweren;
c. wordt aangebracht met behulp van het correcte applicatiesysteem en/of
materialen volgens de voorschriften van de fabrikant.
De garantie wordt gegeven op het uitgevoerde buitenschilderwerk bij:
a. - transparante beitsen
- transparante vernissen
voor een periode van twee jaar;
b. - dekkende watergedragen verf
- dekkende vochtregulerende verf
- dekkende beits
- dekkende high solid verf
- dekkende traditionele verf
voor een periode van drie jaar;
c. - dekkende gesiliconiseerde verf
voor een periode van vier jaar.
3. Garantie binnenschilderen
De ondernemer garandeert dat het uitgevoerde binnenschilderwerk
a. voldoende bescherming zal bieden doordat het toegepaste verfsysteem
aan de ondergrond gehecht zal blijven en niet op een voor de ondergrond
schadelijke wijze zal verweren;
b. wordt aangebracht met behulp van het correcte applicatiesysteem en/of
materialen volgens voorschriften van de fabrikant.
De garantie wordt gegeven voor een periode van vier jaar.
4. Garantie glaszetten
De ondernemer garandeert dat het isolerende dubbelglas wordt geplaatst
volgens de van toepassing zijnde normen en praktijkrichtlijnen.
Onverminderd de door de fabrikant gegeven garantie op het isolerende dubbelglas,
garandeert de ondernemer dat gedurende een periode van vijf jaar na plaatsing
van het glas geen vermindering van doorzicht door stofaanslag of condensatie
tussen de bladen van geplaatst isolerend dubbelglas zal ontstaan. De consument
kan deze periode verlengen met vijf jaar door het geplaatste isolerend
dubbelglas in het vijfde jaar na de plaatsing te laten inspecteren door
de ondernemer, waarna het eventueel aanbevolen onderhoud door de ondernemer
moet worden uitgevoerd.
Buiten de garantie vallen:
- mechanische breuk;
- thermische breuk;
- condensvorming aan de kamer- of buitenzijde van de ruit;
- interferentie (verkleuring).
5. Garantie behangen
De ondernemer garandeert dat het behang/de wandbekleding op een correcte
wijze op de wand wordt aangebracht, alsmede dat de daarvoor geldende fabrieksvoorschriften
daarbij in acht worden genomen.
^
|
ARTIKEL 14 - GESCHILLENREGELING
1. Geschillen tussen de consument en de ondernemer over de totstandkoming
of uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door deze ondernemer
te leveren of geleverde diensten en zaken, kunnen zowel door de consument
als door de ondernemer aanhangig worden gemaakt bij de Geschillencommissie
Schilders-, glaszetters- en Stukadoorsbedrijf.
2. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling
genomen, indien de consument zijn klacht eerst bij de ondernemer heeft
ingediend.
3. Nadat de klacht bij de ondernemer is ingediend, moet het geschil uiterlijk
drie maanden na het ontstaan daarvan bij de Geschillencommissie aanhangig
worden gemaakt.
4. Wanneer de consument een geschil aanhangig maakt bij de Geschillencommissie,
is de ondernemer aan deze keuze gebonden. Indien de ondernemer dit wil
doen, moet hij de consument vragen zich binnen vijf weken uit te spreken
of hij daarmee akkoord gaat. De ondernemer dient daarbij aan te kondigen
dat hij zich na het verstrijken van de voornoemde termijn vrij zal achten
het geschil bij de rechter aanhangig te maken.
5. De Geschillencommissie doet uitspraak met in achtneming van de bepalingen
van het voor haar geldende reglement. Het reglement van de geschillencommissie
wordt desgevraagd toegezonden. De beslissingen van de geschillencommissie
geschieden
bij wege van bindend advies. Voor de behandeling van een geschil
is een vergoeding verschuldigd.
6. Uitsluitend de rechter dan wel de hierboven genoemde Geschillencommissie
is bevoegd van geschillen kennis te nemen.
^
|
ARTIKEL 15 - BRANCHEGARANTIE NAKOMING BINDENDE ADVIEZEN
1. De Stichting AF zal, met bekwame spoed, de verplichtingen van de ondernemer
tegenover de consument, hem opgelegd door de Geschillencommissie in een
bindend advies, overnemen indien deze ondernemer deze verplichtingen niet
binnen de daarvoor in het bindend advies gestelde termijn is nagekomen.
Een en ander geldt tenzij de ondernemer dat bindend advies binnen twee
maanden na dagtekening daarvan ter toetsing aan de rechter heeft voorgelegd.
2. Voor toepassing van deze garantie is vereist dat de consument een schriftelijk
of elektronisch beroep doet.
^
|